Blog

Nyhetsbrev #170, Coronapandemin driver handelns digitalisering

07 maj 2020,   By ,   0 Comments
Närmare tio procent av den svenska arbetsmarknaden finns inom handeln och det är många som har sitt första jobb i något av handelns företag. Under de senaste decennierna har handelsbranschen utvecklats. Många traditionella handelsjobb automatiseras, vilket gör att arbetsuppgifterna i handeln förändras.

Handeln påverkas mycket av coronapandemin och när vi kommer ut på andra sidan av pandemin kommer branschen sannolikt ha förändrats ytterligare i den riktning som redan inletts i och med den digitala transformationen. För många som redan arbetar i handeln kommer detta medföra stora förändringar. För den som vill börja arbeta i handeln innebär det att det kommer finnas fler olika yrken att utföra inom handeln!

 

Nya yrkeskartan.se
För 3 år sedan lanserades yrkeskartan.se, en sajt där Handelsrådet synliggör de yrken och karriärvägar som finns i handeln. Yrkeskartan har under våren uppdateras med ny layout och fler yrkesroller som kommer vara aktuella i framtidens handel.

Yrkeskartan innehåller yrkes- och kompetensbeskrivningar, intervjuer med personer som jobbar i branschen och information om vilka utbildningar som finns för respektive yrke. Detta material är fritt att använda och passar bra om studie- och yrkesvägledning bedrivs på distans.

Yrkeskartan >>

Många vill jobba med e-handel
Utbildningar som leder till jobb inom e-handeln är yrkeshögskolans mest sökta. Allra populärast är utbildningen E-commerce manager som lockat 5,2 behöriga sökande per plats.

Läs mer om E-commerce manager här >>

Therese Lindgren ”jobbskuggar” i Handeln
För att öka intresset för och kunskapen om alla de yrken som finns i handeln gjorde Youtubeprofilen Therése Lindgren studiebesök på ICA Maxi Lindhagen.

 

 

Therese går bakom kulisserna på Ica Maxi Lindhagen, för att visa vilken mängd olika yrken som finns inom dörrarna på en stormarknad.

Handelsrådet vill inspirera och locka till en karriär i handeln. Att göra det tillsammans med en influerare, med över miljonen prenumeranter, är ett sätt att tala direkt till unga, säger Handelsrådets Therese Forslin. Det är tredjegången som Handelsrådet samarbetar med stjärninflueraren. Precis som tidigare har klippet väckt stor uppmärksamhet och fått närmare 280 000 visningar. Tanken är att den som tittar ska bli inspirerad och vill upptäcka mer kring mångfalden av yrkesroller i handeln och går in på yrkeskartan.se.

Se filmen här:

 

 

Kontakt
Therese Forslin, Ungdomsinspiratör
therese.forslin@handelsradet.se